Menu

Interview Kim Schoot

Tekstschrijver in de techniekbranche, Kim Schoot vertelt:

Zo zet je jouw bedrijf online op de kaart

Wist jij dat websites waarop regelmatig nieuwe teksten verschijnen beter vindbaar zijn via Google? En dat het mogelijk is om met artikelen en social mediaberichten nieuwe klanten en medewerkers te trekken? Als tekstschrijver voor technische bedrijven weet Kim Schoot als geen ander wat goede teksten voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Speciaal voor Nationale Techniekdag geeft Kim een aantal tips waarmee jij jouw teksten en zichtbaarheid verbetert.

Kun je je om te beginnen even voorstellen?

“Mijn naam is Kim Schoot, ik ben 32 jaar oud en woon in Tilburg. Na acht jaar als tekstschrijver en adviseur bij een groot tekstbureau, begon ik in oktober vorig jaar mijn eigen bedrijf als tekstschrijver voor technische bedrijven. Ik help bedrijven in de techniek om hun verhaal te delen. Bijvoorbeeld door het schrijven van blogs en artikelen over projecten. Bovendien zorg ik ervoor dat er regelmatig nieuwe teksten op hun website en social media verschijnen, zodat ze onder de aandacht blijven bij bijvoorbeeld mogelijke nieuwe klanten en medewerkers.”

Waarom focus jij je op technische bedrijven?

“In de eerste plaats omdat ik heel graag voor technische bedrijven werk. Ik heb zelf geen technische opleiding, maar startte mijn loopbaan wel in de techniek: op de communicatieafdeling van een grote installateur. Hier ontdekte ik dat ik het heel leuk vind om over techniek te schrijven en dat ik hiervoor niet per se zelf alles hoefde te weten van zaken als software engineering of kabels trekken – al deed ik dat laatste wel tijdens een dag meelopen. Juist omdat ik geen technische achtergrond heb, kan ik de juiste vragen stellen, de vinger op de zere plek leggen en verhalen helder en pakkend op papier zetten. Inmiddels schrijf ik al bijna tien jaar met veel plezier teksten voor technische bedrijven. Ik krijg energie van de mooie projecten die ik tegenkom, de interessante technieken en vooral: van de mensen. Hun enthousiasme over hun vak vind ik geweldig. Dat wil ik helpen delen. Toen ik mijn eigen bedrijf startte, besloot ik me daarom op deze branche te focussen.”

Waar lopen technische bedrijven tegenaan op schrijfgebied?

“Veel technische bedrijven zijn al goed bezig met hun communicatie, maar er is ook een grote groep die hier weinig aandacht aan besteedt. Door de drukte in hun bedrijf, omdat het niet goed lukt of te veel tijd kost om hun verhaal op papier te zetten of omdat ze het gewoon niet leuk vinden om te doen. Logische redenen, maar wel zonde. Er zijn zoveel mooie technische bedrijven die nauwelijks online zichtbaar zijn. Terwijl je door middel van tekst juist laat zien waar jij als bedrijf voor staat en zelfs klanten en medewerkers kunt trekken.”

Hoe kunnen deze bedrijven het beter aanpakken?

“Een kleine investering maakt vaak al een groot verschil. Al door elke maand één blog of nieuwsartikel te plaatsen, vergroot je de zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf. Bovendien zorg je hiermee dat jouw website up-to-date blijft en profileer je je als de expert die je bent. Over de websiteartikelen die je maakt kun je ook weer schrijven op social media, om je zichtbaarheid verder te vergroten. Naast blogs of nieuwsartikelen is het slim om aan de slag te gaan met projectartikelen. Hiermee toon je wat voor projecten je bedrijf realiseert en laat je jouw klant vertellen over de samenwerking met jouw bedrijf. Dat komt betrouwbaarder over dan wanneer je zelf vertelt wat je allemaal in huis hebt. Tot slot is consistentie heel belangrijk: niet eenmalig een artikel plaatsen, maar regelmatig. Om bedrijven hierbij te helpen werk ik met tekstabonnementen.”

Hoe schrijf je een tekst die aanspreekt?

“Een goed startpunt is om je te verplaatsen in jouw doelgroep – bijvoorbeeld je ideale klant of medewerker. Wat zou die willen lezen? Hiermee ga je aan de slag. Om ervoor te zorgen dat jouw tekst aantrekkelijk is om te lezen, hou je rekening met de volgende punten:

  • Zorg voor een begin dat triggert om verder te lezen.
  • Maak het niet te ingewikkeld: behandel één onderwerp per tekst.
  • Schrijf actief – niet: wij hebben een complex gebouwd, maar: wij bouwden een complex.
  • Geef voorbeelden om je tekst sprekender te maken en te zorgen dat de lezer deze beter onthoudt.
  • Klaar? Laat de tekst even liggen en lees ‘m later nog eens door.

Blogs, projectartikelen, bedrijfsverhalen, referenties… Je schrijft veel verschillende soorten teksten. Wat moet er altijd in een tekst naar voren komen?

“De meerwaarde die jouw bedrijf biedt. Hoe onderscheid jij je van andere bedrijven? En waarom moeten klanten juist naar jouw bedrijf komen? Dit komt altijd – subtiel en soms ook duidelijker – in mijn teksten terug.”

Heb je tot slot nog een gouden tip voor bedrijven die door middel van teksten hun online zichtbaarheid willen verbeteren?

“Ga het gewoon doen! Plan maandelijks tijd in je agenda om – om te beginnen – een artikel en een aantal social mediaberichten te schrijven. En hou jezelf aan die planning of schakel hulp in om hiervoor te zorgen.”

Aan de slag met jouw teksten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je een frisse blik op jouw teksten zodat je hiermee verder kunt? Kim geeft drie gratis tekstsessies van 1 uur weg, waarin ze met jou meekijkt op tekstgebied. Interesse? Stuur een e-mail naar hallo@kimschoot.nl. Wil je meer weten over Kim? Ga dan naar www.kimschoot.nl.