Menu

Een open dag als wervingscampagne

Een kijkje achter de schermen als een unieke wervingscampagne voor technische bedrijven én voor verlaging uitstroom nieuwe medewerkers

“De vacature zag er toch leuker uit dan de werkelijke baan” óf “Als ik wist dat het hier zo leuk was, had ik veel eerder gesolliciteerd”. Twee uitersten, maar erg veel voorkomend; een mismatch door een verkeerd geïnterpreteerde vacature.

Het schrijven van een écht goede, informatieve en toch pakkende vacaturetekst is een kunst. Niet zelden komt het dan ook voor dat er standaard vacatureteksten uitrollen en werkgevers tevergeefs wachten op de top kandidaat. “Maar we hebben toch een onwijs mooi bedrijf om in te werken?

Een open dag in plaats van standaard vacature
Ons advies, organiseer eens een kijkje achter de schermen bij je bedrijf, ofwel een ouderwetse open dag. Open dagen kunnen enorm succesvol zijn, waarbij het vaak niet om kwantiteit maar om kwaliteit gaat. Het brengt een hoop voordelen met zich mee, ook al is het organiseren van een open dag niet zo gedaan en je moet natuurlijk ook goed rekening houden met de 1.5 meter afstand onderling.

Maar eerst, wat verstaan we onder een ‘kijkje achter de schermen’ en hoe kan dit een rol spelen in het sollicitatietraject? In plaats van het plaatsen van je vacature en de ‘post en pray’ methode in te zetten (wachten tot sollicitaties binnen komen), kun je een open dag organiseren.

Je organiseert op een specifieke datum een open dag en nodigt werkzoekenden uit om eens langs te komen, met óf zonder CV (zo houd je de drempel laag). Je maakt er promotie voor op social media, vacature sites en natuurlijk via je eigen kanalen. Vergeet niet dat studenten en zij – instromers ook regelmatig naar open dagen komen, dus richt je ook hier op.  
Verwelkom je bezoekers enthousiast en geef ze een uniek kijkje achter de schermen in de vorm van een indrukwekkende rondleiding of workshop. Laat hen tevens zoveel mogelijk facetten zien waar een nieuwe medewerker mee in aanraking zal komen.
In een volgend artikel zullen wij je tips geven over hoe je een succesvolle open dag kan organiseren.

Wij geven je hier een aantal belangrijke voordelen die het organiseren van een kijkje achter de schermen als wervingscampagne met zich mee brengen.

Voordeel 1: De beste kandidaat had je anders misschien nooit ontmoet
Hoewel het bezoeken van een open dag voor sommigen een drempel kan zijn, vindt niet iedereen solliciteren gemakkelijk. Een vacature kan nog zo mooi en hip zijn, het sollicitatieproces zelf kan vaak nog veel drempel opleggen. Het schrijven van een sollicitatiebrief, het organiseren van je CV; niet iedereen is hier even goed in en voor sommige technische functies is dit ook niet nodig.
Op een open dag is iedereen welkom en juist déze open uitnodiging brengt vaak een belangrijk voordeel met zich mee; je weet nooit wie er bij je op bezoek komt, het kan zomaar eens je beste nieuwe medewerker worden.

Voordeel 2: Verlaag je kans op uitstroom
Goede vacatureteksten en wervingsfilmpjes kunnen zeer effectief zijn voor het ontvangen van veel sollicitaties. Hoe jij als technisch bedrijf gezien wordt bij het lezen van de vacature of zien van het filmpje kan werkzoekenden sneller doen solliciteren, maar het kan ook invloed hebben op de uitstroom van de nieuwe medewerker. Klinkt gek?
Stel je dit maar eens voor; je hebt een geweldige vacaturetekst en een knaller van een wervingsfilmpje gemaakt. Sollicitaties stromen binnen en je neemt uiteindelijk een nieuwe techniektopper aan. Maar dan komen die eerste werkdagen en ontstaat de kans op een mis match; het werk was toch wel écht anders dan de nieuwe medewerker zich had voorgesteld óf voorgeschoteld had gekregen tijdens het wervingsproces.
Je wilde zo graag veel sollicitaties ontvangen, waarbij je vergat de kandidaten te laten zien hoe een werkdag er nu écht uitziet.
Je raad het al; je verkleint de kans op een mis match in het starttraject dankzij een open dag en een kijkje achter de schermen. Kandidaten zien de werkplaats en/of installaties, de collega’s, de kantine etc. waardoor de kandidaat zo een beter beeld krijgt van de daadwerkelijke baan.
Zit er dan ook nog een kandidaat tussen die erg geschikt lijkt voor de functie én vind hij/zij de baan leuk? Dan heb je een hogere kans dat de nieuwe medewerker langer bij je in dienst blijft doordat de verwachtingen van elkaar duidelijk(er) zijn geworden.

Voordeel 3 (mits je het goed doet): Geef je employer brand een positieve boost
Je werkgeversimago kun je goed versterken via pakkende vacature teksten, maar zullen er bijvoorbeeld echt vrienden met elkaar praten over de geweldige vacaturetekst die ze hebben gelezen?
Als je als technisch bedrijf een indrukwekkende, goed georganiseerde open dag organiseert, is dit een unieke kans om je employer brand, ofwel werkgeversimago een flinke boost te geven. De bezoekers zien je bedrijf en hoe succevoller je open dagen, hoe groter de kans dat die vriend(innen) over je open dag praten met elkaar. Aangenomen of niet, je creëert op deze manier al mini  ambassadeurs voor je bedrijf.

Zitten er dan helemaal geen nadelen aan het organiseren van een kijkje achter de schermen? Je zult er tijd voor vrij moeten maken en energie in moeten steken. Maar een succesvolle dag maakt dit meer dan goed.

Wil je weten hoe je écht een succesvolle open dag organiseert? Wij delen binnenkort onze tips & tricks met je.